< Back to IRCAM Forum

Severe and systematic crash with Reaper and OSCar (both macOS and Windows)

Hi @tcarpent ,

We are currently using OSCar and Panoramix for a project with a sound engineer and she encounters serious crashes since two days during project’s opening, I can’t figure out what’s happening …

We have 4 different Reaper sessions with 7 OSCar instances. We tried with both AU and VST3 format. At first, everything was working correctly but she started to experience a few crashes at oppening. Each working day, the crashes became more frequent and now she can’t open a session without a systematic crach. She started to open the session with fx offlines, the session opens correctly but when she re-activate one of the OSCar instances, Reaper crash.

At first, crash logs were generated but since two days, it doesn’t generate crash logs anymore. If by chance, we succeed at opening the project, no crash happens, it’s only a the project/plugin launch/activation.

OSCar version : 1.2.4
Reaper version : 6.59 for ARM
macOS version : 12.2.1 (Monterey)

I tried to open on Windows 10 the projects, the systematic crash also happens at launch with the VST3 version.

Here is a link with a macOS crash log when it was still generated :

And another with Windows crash logs :

Tell me if you need anything else.
Thanks,
Pierre

Hi,
Anything particular about the used mapping file ?
Would you mind sending it, just in case.

T.

Yep, here is a copy :

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" standalone="yes"?>

<!-- 

	//==============================================================================
	This file is used to specify the automation parameters of the OSCar plugin.
	
	The file must be located in : 
	~/Documents/Ircam/oscar/oscar.xml 
	where "~" corresponds to your home folder, e.g. :	
	/Users/USERNAME/Documents/Ircam/oscar/oscar.xml      on macOS	
	C:\Users\USERNAME\Documents\Ircam\oscar\oscar.xml    on Windows
	
	(replace USERNAME with the appropriate value)
	
	If this folder doesn't exist yet, just create it.
	
	You can adapt the content of this file to your own needs, but its filename and location
	must not be changed.

	The syntax is as follows :  
	
	<oscar version="1.0">	
		<parameter index="1" name="x" pattern="/source/1/x" min="-20" max="20" default="0"/>
		<parameter index="2" name="y" pattern="/source/1/y" min="-20" max="20" default="0"/>
		<parameter index="3" name="z" pattern="/source/1/z" min="-20" max="20" default="0"/>
		<parameter index="4" name="pres" pattern="/source/1/pres" min="0" max="120" default="40"/>
		<parameter index="5" name="bril" pattern="/source/1/bril" min="0" max="50" default="25"/>
		<parameter index="6" name="warm" pattern="/source/1/warm" min="0" max="50" default="25"/>
	</oscar>
	
	The parameter index must be greater than 1.
	There should be no duplicate indices.
	The 'index' determine the order the parameters appear in the Digital Audio Workstation
	
	'name' is the label of parameter, as it will appear in your Digital Audio Workstation
	
	'pattern' is the OSC address pattern used to communicate with this parameter to/from the outside world
	
	'min', 'max', and 'default' specify the minimum, maximum, and default values of the parameter
	
	
	The OSC address pattern should not contain the following characters:
	'#', '*', ',', '?', '[', ']', '{', '}', ' ' 
	
	//==============================================================================
	All instances of the OSCar plugin share the same set of parameters.
	However, it is possible to use the "Plugin ID" as a variable for the OSC address pattern:
	
	<parameter index="6" name="warm" pattern="/source/$1/warm" min="0" max="50" default="25"/>

	'$1' will be automatically replaced by the ID of the current plugin instance
	when receiving/sending OSC data e.g.
	"/source/1/warm" for instance #1,
	"/source/2/warm" for instance #2,
	etc.
	
	
	//==============================================================================
	After edition of this file, you probably need to restart your Digital Audio Workstation
	to make sure the OSCar plugin(s) get updated accordingly.
	
-->
 
<oscar version="1.0">	
    <parameter index="1" name="azimuth" pattern="/track/$1/azim" min="-180" max="180" default="0"/>
    <parameter index="2" name="distance" pattern="/track/$1/dist" min="0" max="10" default="1"/>
	<parameter index="3" name="elevation" pattern="/track/$1/elev" min="-90" max="90" default="0"/>
	<parameter index="4" name="early width" pattern="/track/$1/early/width" min="0" max="360" default="30"/>
	<parameter index="5" name="stereo azimuth" pattern="/stereo/$1/azim" min="-180" max="180" default="0"/>
	<parameter index="6" name="stereo distance" pattern="/stereo/$1/dist" min="0.1" max="10" default="1"/>
	<parameter index="7" name="stereo elevation" pattern="/stereo/$1/elev" min="-90" max="90" default="0"/>
	<parameter index="8" name="stereo width" pattern="/stereo/$1/width" min="0" max="360" default="30"/>
	<parameter index="9" name="stereo early width" pattern="/stereo/$1/early/width" min="0" max="360" default="30"/>
	<parameter index="10" name="direct gain" pattern="/track/$1/direct/gain" min="-70" max="30" default="0"/>	
	<parameter index="11" name="early gain" pattern="/track/$1/early/gain" min="-70" max="30" default="-8.5"/>
	<parameter index="12" name="reverb" pattern="/track/$1/reverb/send" min="-70" max="30" default="-70"/>
	<parameter index="13" name="stereo direct gain" pattern="/stereo/$1/direct/gain" min="-70" max="30" default="0"/>	
	<parameter index="14" name="stereo early gain" pattern="/stereo/$1/early/gain" min="-70" max="30" default="-8.5"/>
	<parameter index="15" name="stereo reverb" pattern="/stereo/$1/reverb/send" min="-70" max="30" default="-70"/>
	<parameter index="16" name="BFormat reverb" pattern="/bformat/$1/reverb/send" min="-70" max="30" default="-70"/>
	<parameter index="17" name="reverb cluster gain" pattern="/reverb/$1/cluster/gain" min="-70" max="30" default="-6"/>
	<parameter index="18" name="reverb tr0" pattern="/reverb/$1/tr0" min="0.1" max="120" default="2"/>
	<parameter index="19" name="reverb trl" pattern="/reverb/$1/trl" min="0.1" max="10" default="1"/>
	<parameter index="20" name="reverb trm" pattern="/reverb/$1/trm" min="0.1" max="10" default="1"/>
	<parameter index="21" name="reverb trh" pattern="/reverb/$1/trh" min="0.1" max="10" default="0.5"/>
	<parameter index="22" name="reverb fl" pattern="/reverb/$1/fl" min="50" max="20000" default="250"/>
	<parameter index="23" name="reverb fh" pattern="/reverb/$1/fh" min="50" max="20000" default="8000"/>
	<parameter index="24" name="quad distance" pattern="/multi/$1/dist" min="0" max="10" default="1"/>
	<parameter index="25" name="quad early gain" pattern="/multi/$1/early/gain" min="-70" max="30" default="-8.5"/>
	<parameter index="26" name="quad early width" pattern="/multi/$1/early/width" min="0" max="360" default="30"/>
	<parameter index="27" name="quad reverb" pattern="/multi/$1/reverb/send" min="-70" max="30" default="-70"/>
</oscar>

it should be like this, for example :

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" standalone="yes"?>

<oscar version="1.2.4">

	<parameter index="1" name="Azimuth" pattern="/stereo/$1/azim" min="-180" max="180" default="0"/>
	<parameter index="2" name="Elevation" pattern="/stereo/$1/elev" min="-90" max="90" default="0"/>
	<parameter index="3" name="Distance" pattern="/stereo/$1/dist" min="0.3" max="10" default="1"/>
	<parameter index="4" name="X-Axis" pattern="/stereo/$1/x" min="-10" max="10" default="0"/>
	<parameter index="5" name="Y-Axis" pattern="/stereo/$1/y" min="-10" max="10" default="0"/>
	<parameter index="6" name="Z-Axis" pattern="/stereo/$1/z" min="-10" max="10" default="0"/>
	<parameter index="7" name="pres" pattern="/source/$1/pres" min="0" max="120" default="40"/>
    <parameter index="8" name="bril" pattern="/source/$1/bril" min="0" max="50" default="25"/>
    <parameter index="9" name="warm" pattern="/source/$1/warm" min="0" max="50" default="25"/>
</oscar>

I can see differences between your file and mine on the oscar version and the comment at the beginning of the file, is there something else I’m missing ?

I tried to remove the comment explaining how to write the xml and updated the version to 1.2.4, the crash is still happening :

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" standalone="yes"?>
 
<oscar version="1.2.4">	
    <parameter index="1" name="azimuth" pattern="/track/$1/azim" min="-180" max="180" default="0"/>
    <parameter index="2" name="distance" pattern="/track/$1/dist" min="0" max="10" default="1"/>
	<parameter index="3" name="elevation" pattern="/track/$1/elev" min="-90" max="90" default="0"/>
	<parameter index="4" name="early width" pattern="/track/$1/early/width" min="0" max="360" default="30"/>
	<parameter index="5" name="stereo azimuth" pattern="/stereo/$1/azim" min="-180" max="180" default="0"/>
	<parameter index="6" name="stereo distance" pattern="/stereo/$1/dist" min="0.1" max="10" default="1"/>
	<parameter index="7" name="stereo elevation" pattern="/stereo/$1/elev" min="-90" max="90" default="0"/>
	<parameter index="8" name="stereo width" pattern="/stereo/$1/width" min="0" max="360" default="30"/>
	<parameter index="9" name="stereo early width" pattern="/stereo/$1/early/width" min="0" max="360" default="30"/>
	<parameter index="10" name="direct gain" pattern="/track/$1/direct/gain" min="-70" max="30" default="0"/>	
	<parameter index="11" name="early gain" pattern="/track/$1/early/gain" min="-70" max="30" default="-8.5"/>
	<parameter index="12" name="reverb" pattern="/track/$1/reverb/send" min="-70" max="30" default="-70"/>
	<parameter index="13" name="stereo direct gain" pattern="/stereo/$1/direct/gain" min="-70" max="30" default="0"/>	
	<parameter index="14" name="stereo early gain" pattern="/stereo/$1/early/gain" min="-70" max="30" default="-8.5"/>
	<parameter index="15" name="stereo reverb" pattern="/stereo/$1/reverb/send" min="-70" max="30" default="-70"/>
	<parameter index="16" name="BFormat reverb" pattern="/bformat/$1/reverb/send" min="-70" max="30" default="-70"/>
	<parameter index="17" name="reverb cluster gain" pattern="/reverb/$1/cluster/gain" min="-70" max="30" default="-6"/>
	<parameter index="18" name="reverb tr0" pattern="/reverb/$1/tr0" min="0.1" max="120" default="2"/>
	<parameter index="19" name="reverb trl" pattern="/reverb/$1/trl" min="0.1" max="10" default="1"/>
	<parameter index="20" name="reverb trm" pattern="/reverb/$1/trm" min="0.1" max="10" default="1"/>
	<parameter index="21" name="reverb trh" pattern="/reverb/$1/trh" min="0.1" max="10" default="0.5"/>
	<parameter index="22" name="reverb fl" pattern="/reverb/$1/fl" min="50" max="20000" default="250"/>
	<parameter index="23" name="reverb fh" pattern="/reverb/$1/fh" min="50" max="20000" default="8000"/>
	<parameter index="24" name="quad distance" pattern="/multi/$1/dist" min="0" max="10" default="1"/>
	<parameter index="25" name="quad early gain" pattern="/multi/$1/early/gain" min="-70" max="30" default="-8.5"/>
	<parameter index="26" name="quad early width" pattern="/multi/$1/early/width" min="0" max="360" default="30"/>
	<parameter index="27" name="quad reverb" pattern="/multi/$1/reverb/send" min="-70" max="30" default="-70"/>
</oscar>

Indeed, the xml comments and the version number should not be a problem.

Hi,

I’m having the same issues here with Ableton Live 11.2.5, an M1Max with mcOS 12.6.1 and also a MBP 13" from 2014 with macOS Catalina and Ableton Live 10, OSCar 1.2.4 VST3 or AU version (same thing with both)

I have different crashes, first when I put more than 10 Oscar instances on different tracks, Ableton crash in total 3-4 times if I want to set up 24 tracks with Oscar in each one.

Then, it’s very hard to open the session, takes some time and crash 2-3 times before I manage to open it …

And after that, when I finally have my session open and set up, there is many problems (don’t know if I have to do a topic for that?). Some automation is not send, randomly (sometime it’s track 2, then 12, happen on a parameter, then another…), I have to relaunch Ableton, it fix the problem but it came back a few minute after that, still randomly (it’s not the same tracks/parameters who are not working than before the relaunch). I don’t really know what to send to show you that ! And it’s the same on my M1, or MBP intel 2014, AU or VST3…

Here is the XML file:

I already tried to reinstall Oscar, to put an original XML from the download file, and my MBP 2014 have been reset for the show I’m working on and have almost nothing in it except Ableton, Max and OSCar.

To continue my project I use ToscA and have none of these problems !

I hope it’s quite clear… Thanks a lot for the answers :slight_smile:
Orian